Náboženská obec
Církve československé husitské
v Mariánských Lázních
KÁZÁNÍ
4. po zjevení ML 30/1/2021
Ž 37:1 -11; 1Kor 8,1-3 ,6; Mk 1,21-28
11, 75
Milé sestry a bratři pokoj
Vám!
Dnešní evangelijní čtení
navazuje na čtení z minulé neděle. V Markově evangeliu tedy hned po
povolání učedníků následuje cesta do Kafarnaum, kde
Ježíš v sobotu v synagoze kázal a lidé žasli nad jeho učením, protože
jak jsme slyšeli „učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.“
Nevíme přesně, co Ježíš říkal, ale důležité je, že tím, jakým způsobem hovořil,
mluvil v moci Ducha Božího.
Pojďme
se nad těmito slovy zamyslet. Ono nám to totiž může pomoci i v tom,
abychom my vydávali svědectví o Bohu druhým podobně, jak to činil Ježíš a ne
jako zákoníci. I my máme být těmi, kdo mají od Boha pověření
ke službě a mluvit s lidmi také jako Boží vyslanci.
Zákoníci,
to byli zbožní muži, kteří studovali Boží zákon a přemýšleli poctivě nad tím,
co a jak se má dodržovat, báli se přestoupit jakékoli přikázání a ještě často přidávali mnohá
další, jen aby do nejmenších podrobností byli poslušni zákonu. Na přikázáních
lpěli a chtěli, aby i ostatní příkazy dodržovali. Ale začala se z jejich promluv, ale i skutků vytrácet láska a
troufám si říci, že i radost. Dodržování všech předpisů a dotahování jejich
dodržování do nejmenších detailů, je zotročovalo. Původně přece předpisy, celé
Desatero bylo proto, aby Židé obklopeni pohanskými národy, měli návod, jak
jednat, jak se chovat, aby udržovali živý vztah s Hospodinem. Aby je nic
od jejich Boha neodvedlo, neodlákalo, aby se nedali na špatnou cestu. Byla to Boží pomoc. Přikázání jim byla
dána z Boží lásky jako směrnice. Desatero jsou totiž, jak říkáme i dětem
jakési dopravní značky na cestu našich životů. Nemají nás omezovat, ale mají nám ukázat nebezpečí. Když se jimi
budeme řídit, nemusíme se bát srážek, zbytečných nehod, do některých zoufalých
situací se nemusíme vůbec dostat. (Když nebudu toužit po majetku druhých, budu spokojená
s tím co mám. Nebudu mít nutkání vlastnit za
každou cenu to, co má soused. Nezdravá touha po majetku, penězích může člověka totiž
vést k nepoctivosti, k získání té věci za každou cenu, i za cenu
nejrůznějších podvodů a obohacování se na úkor druhých. A pak z toho plyne
veliké množství zranění.)
Zákoníci
neustále vysvětlovali, jak se mají pravidla dodržovat, a co by následovalo,
kdyby je lidé nedodržovali. Asi dost lidi strašili. I když k tomu měli
zbožné důvody. Chtěli lidi přivádět k Bohu a udržovat je na té správné
cestě. To by mělo být i varováním pro nás. Nemluvit k druhým lidem
z pozice já vím všechno nejlépe, vím, jak máš ty žít svůj život i když
nejsem ve tvé kůži. Vím, jak ses měl/a rozhodnout, co jsi měl/a udělat a teď si
to tedy pořádně vypij.
(Dnes
si uvědomuji víc, než kdy předtím, že lidé veřejně třeba i na FB říkají – píší
mnoho slov. Slov zbytečných a zraňujících. Když nehodlám nebo není v mých
silách pomoci v nemocnici, která volá po posile, personálu, pak nemusím
vysvětlovat, proč taková situace nastala a kdo za ni může.) Planými slovy
nikomu nepomohu. Raději mluvme, jen když
máme co říct a na druhé si udělejme dostatek času, aby nám mohli sdělit, co je
trápí. Jsou lidé, kteří se trochu pohoršují nad tím, že lidé řeší přízemní
věci, co budeme jíst, jak zaplatím nájem. Ale ani nad tím není třeba ohrnovat
nos, protože pokud nemají lidé zázemí, jak se pak mohou věnovat duchovním věcem?
Mnoho lidí dnes řeší tyto existenční otázky. Dokonce daleko více lidí, než si myslíme a nebo jsme ochotni si přiznat.
Naopak,
my máme mluvit a jednat s lidmi s láskou. Nemáme si o sobě myslet, že
jsme lepší než druzí. To Ježíš jistě byl, ale také to nedělal. Buďme
k lidem milosrdní, jako i Bůh je milosrdný. Je dobře, když sami dodržujeme
přikázání, ale nečiní nás to lepšími lidmi v porovnání s druhými.
Jednejme vždy s láskou, ochotou, přinášejme v rozhovorech lidem klid,
naději, dodávejme jim odvahu, nesuďme! Hledejme pro ně ta správná povzbudivá
slova a nezůstávejme jen u slov, ale buďme připraveni k pomoci, pokud je
to v našich silách. Je mnoho věcí, které můžeme pro druhé udělat.
V Markově
evangeliu hned následuje vyprávění o tom, jak Ježíš uzdravil člověka posedlého
nečistým duchem. Můžeme také říci zlým duchem. Je logické, že u Ježíše po
slovech skutečně následují činy. Nejen
hezká slova, která lidi potěší, ale skutky dosvědčuje to, co říká. I tomu
se můžeme přiučit. Evangelista Marek nám tu chce jasně ukázat, že Ježíš má moc nade
vším, i nad tím zlým. Ježíš je silnější. Boží moc je větší, než síly
nepřátelské vůči životu. Ježíš tedy je odpovědí na všechny otázky jak to bude?
Co si počnu? Jak se věci budou vyvíjet? Jak to zvládnu, pokud přijde to a to a
jak to bude, když se situace vyvrbí jinak? S ohledem na tento uzdravující
příběh si můžeme si být 100% jisti, že dobro zvítězí, že Bůh uzdravuje, pomáhá,
neopouští, dává sílu, klid, rozvahu, povzbuzuje, je s námi v tíživých
situacích i v nemocích a má vše pod kontrolou. Přikázal a nečistý duch
opustil trpícího člověka. Bůh je s námi v Ježíši Kristu našem Pánu.
Hledejme tedy naději, sílu i
odvahu u Pána. Amen.
Hospodine,
děkujeme Ti za svědectví Písma, které nám připomíná, že Boží láska je silnější
a dokáže přemoci jakékoli zlo. Dej nám sílu a odvahu vytrvat v boji
s nejistotou, se zlem. Kéž dokážeme i my uzdravovat dobrými skutky,
dobrými slovy lidi kolem nás. Buď s námi stále. Amen.
Žalmy 37:1 -11
Nevzrušuj se kvůli zlovolníkům, nezáviď těm, kdo jednají podle.
2 Uvadají rychle jako
tráva, jak zelené býlí zvadnou.
3 Doufej v Hospodina,
konej dobro, v zemi přebývej a zachovávej věrnost.
4 Hledej blaho v
Hospodinu, dá ti vše, oč požádá tvé srdce.
5 Svou cestu svěř
Hospodinu, doufej v něho, on sám bude jednat.
6 Dá, že tvoje
spravedlnost zazáří jak světlo, jako polední jas tvoje právo.
7 Ztiš se před
Hospodinem a čekej na něj. Nevzrušuj se kvůli tomu, kdo jde úspěšně svou
cestou, nad tím, kdo strojí pikle.
8 Odlož hněv a zanech
rozhořčení, nevzrušuj se, ať se nedopustíš zlého,
9 neboť zlovolníci budou vymýceni, ale kdo naději skládá v
Hospodina, obdrží zemi.
10 Ještě maličko a bude
po svévolníkovi, všimneš-li si jeho místa, bude prázdné.
11 Ale pokorní obdrží
zemi a bude je blažit dokonalý pokoj.
1Kor 8,1-3 ,6
Poznání však vede k
domýšlivosti, kdežto láska buduje. 2 Jestliže si někdo myslí, že něco už
plně poznal, ten ještě nepoznal tak, jak je třeba.
3 Kdo však miluje Boha,
je od něho poznán.
My přece víme, že je jediný
Bůh Otec, od něhož je všecko, a my jsme tu pro něho, a jediný Pán Ježíš
Kristus, skrze něhož je všecko, i my jsme skrze něho.
Marek 1:21-28
Když přišli do Kafarnaum, hned v sobotu šel do synagógy a učil.
22 I žasli nad jeho
učením, neboť učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci.
23 V jejich synagóze
byl právě člověk, posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl:
24 "Co je ti do
nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi svatý
Boží."
25 Ale Ježíš mu
pohrozil: "Umlkni a vyjdi z něho!"
26 Nečistý duch jím
zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel.
27 Všichni užasli a
jeden druhého se ptali: "Co to je? Nové učení plné moci - i nečistým
duchům přikáže, a poslechnou ho."
28
A pověst o něm se rychle rozšířila po celé galilejské krajině.
3.
NEDĚLE PO ZJEVENÍ
PÁNĚ 24/1/2021
Jon.
3,1-6; 1.Kor.7,29-31; Mk1,14—20
Sestry
a bratři, pokoj Vám.
Trochu zvláštně zaznívají slova evangelia do našeho
dnešního světa. Do světa, který je tolik materiálně založen, do světa kde nás
media i finanční poradci nabádají, abychom měli životní, důchodové a mnohé
další pojistky. Do světa, kde člověk uzavírá smlouvy, aby byl dostatečně
zabezpečen a díky tomu mohl žít v klidu a bez strachu z budoucnosti.
Proto trochu s rozpaky přijímáme slova o tom, jak
Šimon s Ondřejem a Jakub s Janem s naprostou samozřejmostí odkládají své
sítě, zdroj své obživy, proto, aby se stali učedníky Pána Ježíše. Odkládají to své jisté za nejistou
budoucnost, alespoň z našeho pohledu to tak vypadá.
Se starozákonním Jonášem to bylo jiné nežli
s rybáři z evangelia. Ten totiž nebyl tak bezvýhradně samozřejmý
v plnění jemu svěřeného úkolu. Jonáš se přece nejdříve vzpírá uposlechnout
Hospodinovu žádost a tak se raději schovává a pak na lodi prchá, jen aby se
Boží výzvě vyhnul. Nechce se mu jít splnit úkol, který dostal – varovat
obyvatele Ninive, aby se obrátili, činili pokání, jinak jejich město bude
zničeno. Tento příběh všichni dobře známe. Dnešní úsek sz
čtení už mluvil o tom druhém Božím slovu k Jonášovi, kdy Jonáš už po všech
těch peripetiích pochopil, že musí svému úkolu dostát.
Možná chápeme Jonáše, že se mu nechce jít plnit úkol
do neznáma, že se bojí, že se mu vysmějí, možná se budou na něj i zlobit za to,
co říká a vyřizuje od Hospodina. Jeho postoj chápeme. Ani nám se nechce jít do konfliktu
s lidmi, ne vždy se nám chtějí vysvětlovat naše stanoviska, naše postoje,
přesvědčení zvláště, když víme, nebo máme pocit, že víme, že nás druzí stejně
poslouchají jen napůl, že je moc nezajímá, co jim chceme sdělit, vysvětlit, o
čem je třeba chceme přesvědčit. Možná jsme už i někdy unavení. Jonáš mohl mít a
jistě měl své závazky, své povinnosti a program pro svůj život. I my jej máme. Jenomže
stejná výzva: “Pojďte za mnou a učiním z Vás rybáře lidí“ platí, stejně
jako tehdy pro učedníky a Jonáše, i dnes pro nás.
Přemýšlejme – co pro mě ta slova znamenají? Buď
zůstanu zdánlivě zaopatřena tam, kde mám lidské jistoty nebo to opustím a půjdu
s Ježíšem. Ten má záruky daleko trvalejší hodnoty, hodnoty věčné. Co to
pro mě konkrétně znamená jít za ním a s ním? Je to na mě poznat? Na
způsobu mého života, na tom o co usiluji, čím se zabývám, jak jednám, jak
s druhými mluvím, jak trávím svůj volný čas?
V Lukášově evangeliu Ježíš tuto výzvu ještě
vyostřuje: „Kdo přichází ke mně a nedovede se zříci svého otce a matky, své
ženy a dětí, svých bratrů a sester, ano i sám sebe, nemůže být mým učedníkem.“
Tato slova se nám zdají ještě nepochopitelnější. Možná bychom se dokázali vzdát
toho již zmíněného zabezpečení do budoucna, ale matky, otcové, manželky a děti
v nás se těmto slovům bouří. Jak bychom se měli vzdát svých blízkých? Máme
je snad opustit?
Ježíš po nás nežádá zpřetrhat všechna dosavadní pouta
rodinná, nechce ani, abychom své blízké přestali milovat. Chce po nás, abychom
to všechno, na čem lpíme, naše zabezpečení hmotné, naše manžely i děti i náš
vlastní život, vložili do Jeho rukou,
dokázali je Jemu odevzdat. To
vyžaduje také změnu dosavadního myšlení a své věci, svou rodinu, svůj
život – toto vše považovat za vlastnictví Toho, jenž má v rukou celý svět.
Dokážu to? Je k tomu zapotřebí obrovské důvěry v Pána
Ježíše, takové jakou měli učedníci, když jej následovali, takové, jakou měl
nakonec i Jonáš. Důvěry, která dokáže opustit zaběhnutý styl života za život
v následování Krista.
Ano, trochu zvláštně tato slova
zaznívají do dnešního světa, do světa, v němž uzavíráme tolik smluv, které
nám zaručují, pohodlný život v budoucnosti … Oč spolehlivější nad všechny
smlouvy lidské je ta, již Bůh uzavírá s námi. Pravda, nezaručuje pohodlný
život do budoucna, ale následování Krista není a nikdy nebylo pohodlné. AMEN.
Hospodine,
děkuji Ti, že u Tebe mám největší jistotu a zabezpečení. Že Ty jsi tou věčnou
zárukou. Děkuji za Ježíše, kterého smím následovat. Někdy se mi to daří víc a
někdy za ním klopýtám, ale jsem šťastná, že je mým společníkem na cestě mého
života. Je skálou, ke které se mohu přimknout a mohu Mu svěřit všechny své
starosti i obavy. Lidskými silami na vše zdaleka nestačím, proto děkuji za Jeho
společnost. Kéž se Jí nevzdávám, ale naopak se nechám vést tam, kde mne chce
mít, kde si mne chce použít ke svému dílu.
Děkuji
za mnohé radosti a požehnání, kterých se mi na cestě s Ním dostává.
Amen.
VSTUP
Jonáš
3:1-6
I
stalo se slovo Hospodinovo k Jonášovi podruhé:
"Vstaň,
jdi do Ninive, toho velikého města, a provolávej v něm, co ti uložím."
Jonáš
tedy vstal a šel do Ninive, jak mu Hospodin uložil. Ninive bylo veliké město
před Bohem, muselo se jím procházet tři dny.
Jonáš
vešel do města, procházel jím jeden den a volal: "Ještě čtyřicet dní, a Ninive
bude vyvráceno."
I
uvěřili ninivští muži Bohu, vyhlásili půst a oblékli si žíněné suknice od
největšího až po nejmenšího.
Když
to slovo proniklo k ninivskému králi, vstal ze svého trůnu, odložil svůj plášť,
zahalil se do žíněné suknice a sedl si do popela.
EPIŠTOLA
1.Kor.7,17-23
Každý ať žije v tom
postavení, které měl od Pána, když ho povolal k víře. A tak to nařizuji v
církvích všude.
Jsi povolán jako žid?
Nezatajuj svou obřízku. Jsi povolán jako pohan? Nedávej se obřezat.
Nezáleží na tom, zda je někdo
obřezán nebo není, ale na tom, zda zachovává Boží přikázání.
Nikdo ať neopouští postavení,
v němž ho Bůh povolal.
Byl jsi povolán jako otrok?
Netrap se tím. Ale kdyby ses mohl stát svobodným, raději toho použij.
Koho Pán povolal jako otroka,
má v Pánu svobodu. Koho povolal jako svobodného, je v poddanství Kristově.
Bylo za vás zaplaceno
výkupné, nebuďte otroky lidí!
EVANGELIUM
Mk 1,14-20
Když byl Jan uvězněn, přišel
Ježíš do Galileje a kázal Boží evangelium.
Naplnil se čas a přiblížilo
se království Boží. Čiňte pokání a věřte evangeliu."
Když šel podél Galilejského
moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž
rybáři.
Ježíš jim řekl: "Pojďte
za mnou a učiním z vás rybáře lidí."
Ihned opustili sítě a šli za
ním.
O něco dále uviděl Jakuba Zebedeova a jeho bratra Jana; ti byli na lodi a spravovali
sítě.
Hned
je povolal. A zanechali na lodi svého otce Zebedea s
pomocníky a šli za ním.
2. po zjevení ML 17/1/2021
1 Samuelova 3,3 -10,19; Ef 1,2-14; J 1,35-51
43 (6), Po kázání – Díky -
Mluv Pane můj tvůj služebník slyší
Milé sestry a bratři pokoj
Vám!
Slyšeli jsme dnes o
Samuelovi. Ten příběh mám moc ráda. Jako malá, jsem ten příběh ráda
poslouchala. A když zjistím, že se někdo jmenuje Samuel, pak by to měl být
člověk, který Boha zná a naslouchá mu. Otázkou samozřejmě zůstává, zda všichni
lidé, kteří toto jméno dávají svým dětem o něm něco ví. Ale tak je to s mnoha jmény. Často si uvědomuji, a
to souvisí i s tím evangelijním čtení, že ten
zvyk měnit jméno podle toho, jaký ten člověk je, jak se chová, nebyl vůbec
špatný. Jméno by mělo vystihovat svého nositele.
Je
úžasné, že Samuel byl Hospodinem volán třikrát a na volání odpověděl. Od té
doby si vycvičil sluch natolik, že slyšel Boží volání a vše. Co mu Bůh chtěl
sdělit. Ta slova, která Samuel Hospodinu řekl na radu Elího
„Mluv, tvůj služebník slyší“ jsou slova klíčová. Mám pocit, že dnes málo Hospodinu
nasloucháme. Je to možná i tím, že doba nás nutí být pořád činorodí. Málo
dokážeme být v tichosti. Snažíme se být na telefonu, aby se nám lidé
dovolali, ale i sami si pouštíme hudbu, rádio, díváme se na různá videa a
podobně. Ne vždy nebo ne příliš často máme opravdu pár minut klid a čas k usebrání, k přemýšelní,
k modlitbě. A přitom je to tak
důležité! Možná i k tomu nás tento příběh pobízí, abychom poslouchali.
Abychom záměrně hledali klidné místo, kde je člověk chvíli sám a má klid
slyšet, co mu Bůh chce sdělit. Ono to je jistě dobré i z hlediska
psychického zdraví. Teď když jsou rodiny pohromadě více než kdy jindy, často
v poměrně malých bytech, děti se učí online, všichni jsou stále pospolu, toho
času nebo možností být chvíli sám / sama bez lidí okolo není tolik. A když je
člověk konečně sám, tak se často snaží dohnat to, co nestihl. Samozřejmě
všichni milujeme své děti, své rodiny, ale chci jen upozornit na to, že není
nic špatného na tom, když si najdeme i chvilku sami pro sebe, pro Pána Boha. Naopak,
je to žádoucí.
V tom
příběhu jsem si ale jako malá už nevšímala slov, která následují. V Bibli
se píše, „Tak Samuel vyrůstal a Hospodin byl s ním.“ Ve chvíli kdy Bohu
nasloucháme, učíme se ho poslouchat, vědomě se snažíme být mu neustále nablízku,
Bůh je opravdu s námi. Uvědomování se Boží přítomnosti s námi v každé
chvíli je velkou pomocí. A to nejen ve velkých rozhodováních, ale i
v rozhovorech s druhými, v práci, ve chvílích, které trávíme se
svými rodinami, také třeba i při procházce nebo lyžování.
Ještě
jedna věta je v tom příběhu podstatná a to ta další následující.
„Nedopustil, aby některé z jeho slov padlo na zem.“ Bůh nedopustil, aby
Boží slovo padlo na zem. - To znamená, aby se ztratilo, aby přišlo nazmar. Jistě
i Samuel tomu svým naslouchajícím postojem napomohl. I to je pro nás rada, jak
zacházet s Božím slovem. Nechat jej působit v našem srdci, přemítat o
něm, ale nedopustit, aby zapadlo v zapomnění.
Evangelium
nám zase připomnělo událost, kdy Janovi učedníci následovali Ježíše, protože
když Ježíš procházel okolo, slyšeli, že Jan o něm řekl: „Hle, beránek Boží.“ A
Janovi učedníci za Ježíšem šli. Ježíš se zastavil a ptal se jich, co chtějí.
Učedníci se jen otázali „Kde bydlíš?“ – Ta otázka mi připadá při prvním pohledu
zvláštní, ale když se nad ní zamyslíme a uvědomíme si, co vše se za ní skrývá,
že je to touha poznat Ježíše blíže, seznámit se s ním, být u něj, vidět a
sledovat jak žije, co říká, čemu se věnuje. Pak si uvědomím, že to byla velmi
chytrá otázka. Ježíš je tedy pozval „Pojďte a uvidíte.“ A oni u něj ten den
zůstali. Jistě tak měli možnost mnoho pozorovat, vyptat se na mnoho věcí i o
nich přemýšlet. Když se na okamžik zastavíme, můžete chvilku přemýšlet
na co byste se zeptali vy? Co by vás zajímalo jako první? Co vás na tom
Ježíši přitahuje? Čím je vám blízký? ... A jaké činy
by pak následovaly u vás? … Jedním z těch učedníků byl Ondřej, bratr
Šimona Petra. Ten vzápětí šel za svým bratrem Šimonem a přivedl jej
k Ježíši… Také byste šli hned za těmi nejbližšími a přivedli je
k Ježíši? A vůbec, děláme to? Děláme to ve svých rodinách, mezi přáteli?
To je přece ohromná hnací síla, která ty, kteří se s Ježíšem setkali,
nějaký čas s ním strávili, nutí přivést k Jeho nohám všechny, na
kterých jim záleží, aby i oni se dostali do Boží blízkosti a našli tam lásku,
naději, radost, pokoj, odpočinutí.
Evangelista Jan pak náhle
obraz mění a my vidíme Ježíše, jak povolává Filipa. Filip vzápětí zase
vyhledává Natanaela a zvěstuje mu "Nalezli
jsme toho, o němž psal Mojžíš v Zákoně i proroci, Ježíše, syna Josefova z
Nazareta." Natanael namítá: "Z
Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?" Filip mu odpoví: "Pojď a
přesvědč se!" – To jsou ta slova, která si musíme zapamatovat
a použít je, když zveme lidi ke Kristu. Bohužel ne všichni skutečně půjdou a
přesvědčí se na vlastní oči, jaký Ježíš je, ale ti, kteří skutečně přijdou,
možná uvidí, že měli zbytečné předsudky a že to společenství církve jim má co
nabídnout. Že některé věci, po kterých touží jim svět dát nemůže. Kéž i my
vyznáme spolu s Natanalem,“ Ty jsi syn Boží, ty
jsi král Izraele.“ Z tohoto vyznání se totiž rodí jistota, že budeme moci
také spatřit věci daleko větší.
1 Samuelova 3,3 -10,19
Samuel ležel v Hospodinově
chrámě, kde byla Boží schrána. Hospodin zavolal na Samuela. On odpověděl:
"Tu jsem." Běžel k Élímu a řekl: "Tu
jsem, volal jsi mě." On však řekl: "Nevolal jsem, lehni si
zase." Šel si tedy lehnout.
6 Ale Hospodin zavolal
Samuela znovu. Samuel vstal, šel k Élímu a řekl:
"Tu jsem, volal jsi mě." On však řekl: "Nevolal jsem, můj synu,
lehni si zase."
7 Samuel ještě
Hospodina neznal a Hospodinovo slovo mu ještě nebylo zjeveno.
8 A znovu, potřetí,
zavolal Hospodin Samuela. On vstal, šel k Élímu a
řekl: "Tu jsem, volal jsi mě." Tu Élí
pochopil, že mládence volá Hospodin.
9 I řekl Élí Samuelovi: "Jdi si lehnout; jestliže tě zavolá,
řekneš: Mluv, Hospodine, tvůj služebník slyší." Samuel si tedy šel lehnout
na své místo.
10 A Hospodin přišel,
stanul a zavolal jako předtím: "Samueli, Samueli!" Samuel odpověděl: "Mluv, tvůj služebník
slyší."
19 Tak Samuel vyrůstal
a Hospodin byl s ním. Nedopustil, aby některé z jeho slov padlo na zem.
EP
Efezským 1:2-14 Milost
vám a pokoj od Boha Otce našeho a Pána Ježíše Krista.
3 Pochválen buď Bůh a
Otec našeho Pána Ježíše Krista, který nás v Kristu obdařil vším duchovním
požehnáním nebeských darů;
4 v něm nás již před
stvořením světa vyvolil, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří.
5 Ve své lásce nás
předem určil, abychom rozhodnutím jeho dobroty byli skrze Ježíše Krista přijati
za syny
6 a chválili slávu jeho
milosti, kterou nám udělil ve svém Nejmilejším.
7 V něm jsme vykoupeni
jeho obětí a naše hříchy jsou nám odpuštěny pro přebohatou milost,
8
kterou nás zahrnul ve vší moudrosti
a prozíravosti,
9 když nám dal poznat
tajemství svého záměru, svého milostivého rozhodnutí, jímž si předsevzal,
10 že podle svého
plánu, až se naplní čas, přivede všechno na nebi i na zemi k jednotě v Kristu.
11 On je ten, v němž se
nám od Boha, jenž všechno působí rozhodnutím své vůle, dostalo podílu na předem
daném poslání,
12 abychom my, kteří
jsme na Krista upnuli svou naději, stali se chválou jeho slávy.
13 V něm byla i vám,
když jste uslyšeli slovo pravdy, evangelium o svém spasení, a uvěřili mu,
vtisknuta pečeť zaslíbeného Ducha svatého
14 jako závdavek našeho
dědictví na vykoupení těch, které si Bůh vydobyl k chvále své slávy.
EVANGELIUM Jan 1,35-51 Druhého dne tam byl opět Jan s dvěma ze svých
učedníků. 36 Spatřil Ježíše, jak jde okolo, a řekl: "Hle, beránek
Boží." 37 Ti dva učedníci slyšeli, co řekl, a šli za Ježíšem.
38 Když se Ježíš
obrátil a uviděl, že jdou za ním, otázal se jich: "Co chcete?" Řekli
mu: "Rabi (což přeloženo znamená: Mistře), kde bydlíš?"
39 Odpověděl jim:
"Pojďte a uvidíte!" Šli tedy, viděli, kde bydlí, a zůstali ten den u
něho. Bylo kolem čtyř hodin odpoledne.
40 Jeden z těchto dvou,
kteří slyšeli, co Jan řekl, a Ježíše následovali, byl Ondřej, bratr Šimona
Petra.
41 Vyhledal nejprve
svého bratra Šimona a řekl mu: "Nalezl jsem Mesiáše (což je v překladu:
Kristus)." 42 Přivedl ho k Ježíšovi. Ježíš na něj pohleděl a řekl:
"Ty jsi Šimon, syn Janův; budeš se jmenovat Kéfas
(což se překládá: Petr)." 43 Druhého dne se Ježíš rozhodl vydat na
cestu do Galileje. Vyhledal Filipa a řekl mu: "Následuj mě!"
44 Filip byl z Betsaidy, města Ondřejova a Petrova; Filip zase vyhledal Natanaela a řekl mu: "Nalezli jsme toho, o němž psal
Mojžíš v Zákoně i proroci, Ježíše, syna Josefova z Nazareta."
46 Natanael
mu namítl: "Z Nazareta? Co odtamtud může vzejít dobrého?" Filip mu
odpoví: "Pojď a přesvědč se!"
47 Ježíš spatřil Natanaela, jak k němu přichází a řekl o něm: "Hle,
pravý Izraelita, v němž není lsti."
48 Řekl mu Natanael: "Odkud mě znáš?" Ježíš mu odpověděl:
"Dříve, než tě Filip zavolal, viděl jsem tě pod fíkem."
49 "Mistře",
řekl mu Natanael, "ty jsi Syn Boží, ty jsi král
Izraele." 50 Ježíš mu odpověděl: "Ty věříš proto, že jsem ti
řekl: `Viděl jsem tě pod fíkem?´ Uvidíš věci daleko
větší."
51
A dodal: "Amen, amen, pravím vám, uzříte nebesa otevřená a anděly
Boží vystupovat a sestupovat na Syna člověka."
Ž 138, 1 -5 ; 1.J 5, 1-9;
J 1,1-18
2. po narození Páně 3/1/2021
Sestry
a bratři,
Na počátku nového roku – předsevzetí,
plány. Rádi plánujeme – a přece často plány neplníme a nebo
je všelijak kamuflujeme. To je naše lidská rovina života.
Pro nás věřící však existuje i rovina
jiná, vyšší – rovina Boží. I Pán Bůh má svůj plán s lidským pokolením, se
světem, s vesmírem. Jeho slovní vyjádření najdeme v celém Písmu
svatém, nejpřesněji a nejjasněji však v prologu Janova evangelia. „v něm
byl život a život byl světlo lidí.“
Četli jsme „Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi
námi. Spatřili jsme jeho slávu, jakou má od Otce jednorozený syn, plný milosti
a pravdy.“
Pán Bůh svůj plán neobchází a
nekamufluje, nešturmuje. V plnosti
času učinil své Slovo tělem v Ježíši Kristu. Vánoce nám připomněly
tuto skutečnost narozením Ježíše Krista.
V něm bylo slovo učiněno tělem.
A to nejen v určité historické chvíli, ale jednou pro vždycky je Ježíš
Kristus vtělením Božího slova pro všechny lidi, které si Bůh oblíbil (lidem
dobré vůle).
Jeho
narození je středem dějin (před Kristem – po Kristu – našeho letopočtu). Ke
Kristovu narození se nevracíme zpět, ale stále k němu směřujeme, neboť on
je tím, který přišel, „aby lidé měli život a měli ho hojnost.“ On je tím, který
přišel, „aby nikdo nezahynul, ale měl život věčný.“ To je Boží plán.
Faktem ovšem je, že jeho plnění
nezávisí jen na Bohu. On pro nás v Ježíši Kristu učinil vše (vykoupení,
omilostnění, odpuštění a sejmutí hříchů). On (podle prorockých slov) přinesl a
stále přináší „radostnou zvěst pokorným, obvazuje rány zkroušených srdcem,
vyhlašuje zajatcům (hříchu) svobodu a vězňům propuštění. Vyhlašuje léto
Hospodinovy přízně“. On je tím pravým
vzorem člověka, stvořeného k Božímu obrazu.
Ovšem pozor. Bůh v Ježíši Kristu svůj plán života v tomto světě stále plní.
Nezapomeňme však na apoštola Pavla „jsme Boží spolupracovníci“ říká v 1. Kor. Naše resp. Kristova prosba „buď vůle Tvá jako
v nebi tak i na zemi“ a její naplnění, závisí i na nás. Bůh svůj plán
života neustále dodržuje. Jde ovšem o to, abychom jej přijali za svůj vlastní a
na jeho plnění se podíleli. To znamená, abychom Boha přijali a respektovali
jako svého Stvořitele a Pána našich životů a Krista, jeho jednorozeného Syna,
jako Jeho slovem učiněné tělo, jako vůdce svého života a ukazovatele našich
cest. Abychom si uvědomili, že On a nikoliv my, je Pánem našich životů i smrti,
Pánem nad lidským pokolením, nad světem i vesmírem.
A každé popření této nejzákladnější
bytostní skutečnosti stvoření lidské existence, každá vzpoura, velikášství
nemohou vést nikam jinam, než do slepých uliček zkázy a Božího trestu, který
ovšem zase přichází přes lidské pokolení. (vesmírná válka – hrozba zničení celého
našeho světa).
Prosme proto, v prvních dnech
tohoto nového roku našeho křesťanského letopočtu, abychom všechny jeho dny,
které jsou nám darovány chápali jako příležitost k plnění Božího plánu, a aby nám ve svém
Duchu svatém dal zařadit se nikoliv mezi ty, kteří Krista nepoznali, ale ty,
kteří uvěřili v jeho jméno a jimž dal moc stát se dětmi Božími. Amen.
VSTUP
Žalmy
138,1-5
Celým
svým srdcem ti vzdávám chválu, přímo před bohy ti zpívám žalmy,
2
klaním se ti před tvým svatým chrámem, tvému jménu vzdávám chválu za tvé
milosrdenství a za tvou věrnost; svou řeč jsi vyvýšil nad každé své jméno.
3
Odpověděl jsi mi v den, kdy jsem tě volal, dodal jsi mé duši sílu.
4
Hospodine, všichni králové země ti vzdají chválu, až uslyší, co jsi
vyřkl.
5
Budou zpívat o Hospodinových cestách, neboť sláva Hospodinova je velká.
EPIŠTOLA
1 Janův 5,1-9
Každý,
kdo věří, že Ježíš je Kristus, je zrozen z Boha; a kdo má rád otce, má rád i
jeho dítě.
2
Podle toho poznáváme, že milujeme Boží děti, když milujeme Boha a jeho
přikázání zachováváme.
3
V tom je totiž láska k Bohu, že zachováváme jeho přikázání; a jeho
přikázání nejsou těžká,
4
neboť kdo se narodil z Boha, přemáhá svět. A to vítězství, které přemohlo
svět, je naše víra.
5
Kdo jiný přemáhá svět, ne-li ten, kdo věří, že Ježíš je Syn Boží?
6
To je ten, který přišel skrze vodu a krev: Ježíš Kristus. Ne pouze skrze
vodu křtu, ale i skrze krev kříže; a Duch o tom vydává svědectví, neboť Duch
jest pravda.
7
Tři jsou, kteří vydávají svědectví
8
- Duch, voda a krev - a ti tři jsou zajedno.
9
Přijímáme-li svědectví lidí, oč větší je svědectví Boží; Boží svědectví
je to, co pověděl o svém Synu.
EVANGELIUM
Jan
1,1-13 Na počátku bylo Slovo, to Slovo bylo u Boha, to Slovo byl Bůh. To
bylo na počátku u Boha. Všechno povstalo skrze ně a bez něho nepovstalo
nic, co jest.
4
V něm byl život a život byl světlo lidí.
5
To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila.
6
Od Boha byl poslán člověk, jménem Jan.
9
Bylo tu pravé světlo, které osvěcuje každého člověka; to přicházelo do
světa.
10
Na světě byl, svět skrze něj povstal, ale svět ho nepoznal. Přišel do
svého vlastního, ale jeho vlastní ho nepřijali.
12
Těm pak, kteří ho přijali a věří v jeho jméno, dal moc stát se Božími
dětmi.
13
Ti se nenarodili, jen jako se rodí lidé, jako děti pozemských otců, nýbrž
se narodili z Boha.
14
A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Spatřili jsme jeho slávu,
slávu, jakou má od Otce jednorozený Syn, plný milosti a pravdy.
15
Jan o něm vydal svědectví a volal: "To je ten, o němž jsem řekl:
Přichází za mnou, ale je větší, protože tu byl dříve než já."
16
Z jeho plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí.
17
Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše
Krista.
18 Boha nikdy nikdo neviděl; jednorozený Syn,
který je v náruči Otcově, nám o něm řekl.
Hod Boží Velikonoční –
připojuji meditaci, kterou si můžete sami nebo jako rodina udělat:
Prožijme dnešní Hod
Boží Velikonoční trochu jinak. Nechci Vám posílat kázání, ale chtěla bych Vám dát
několik otázek k úvaze, popřípadě k rozhovoru s lidmi u Vás doma.
Při čtení evangelia nahlas se zastavte a pár minut v tichu
přemýšlejte, o věcech, na které
se zeptám. Než začnete číst:
-
Představ si, že jsi
jeden z Ježíšových učedníků nebo žena
z Ježíšova doprovodu.
Pána Ježíše ukřižovali. Po všech těch
peripetiích, kdy jsi doufal/a, že
ho možná Pilát ještě zachrání, že to všechno přece
nemůže tak náhle a zle zkončit,
Ježíše skutečně ukřižovali.
Nad čím přemýšlíš? Jaké šťastné události s Ježíšem si vybavuješ?
… Nebo ti vytanula nějaká jeho slova
slova na
mysli, něco co řekl a musíš nad
tím právě teď přemýšlet? … Je něco co toužíš teď udělat? …
Čti - Jan 20:1-18 CEP První den po sobotě, když ještě byla
tma, šla Marie Magdalská k hrobu a spatřila, že kámen
je od hrobu odvalen. 2 Běžela
k Šimonu Petrovi a k tomu učedníkovi, kterého Ježíš miloval,
a řekla jim:
"Vzali Pána z hrobu, a nevíme, kam ho položili." 3 Petr a ten druhý učedník vstali
a šli k hrobu. 4 Oba dva běželi, ale ten druhý učedník předběhl
Petra a byl u hrobu první. 5 Sehnul se a viděl tam ležet lněná plátna, ale dovnitř nevešel. 6 Po něm
přišel Šimon Petr a vešel do hrobu. Uviděl tam ležet lněná plátna, 7 ale šátek,
jímž ovázali Ježíšovu hlavu, neležel mezi plátny,
nýbrž byl svinut na jiném
místě.
- Představ jsi, že jsi Petr – Co tě teď napadá, když si
spatřil otevřený hrob, nahlédl jsi
dovnitř, viděls tam lněná plátna. Co ti jde hlavou?...
Čti 8 Potom vešel dovnitř i ten druhý učedník, který přišel k hrobu dřív; spatřil vše
a uvěřil. 9 Dosud totiž nevěděli,
že podle Písma musí vstát
z mrtvých.
10 Oba učedníci
se pak vrátili domů. 11 Ale Marie stála venku před hrobem
a plakala. Přitom se
naklonila do hrobu 12 a spatřila dva anděly
v bílém rouchu, sedící na místě,
kde před tím leželo Ježíšovo
tělo, jednoho u hlavy a druhého u nohou.
- Představ jsi, že jsi anděl,
dobrý Boží posel. Co bys toužil říct lidem, kteří
dorazí ke hrobu, o čem bys
jim chtěl
vypravovat a jakými slovy? …
13 Otázali
se Marie: "Proč pláčeš?"
Odpověděla jim:
"Odnesli mého Pána a nevím, kam
ho položili."
14 Po těch slovech se obrátila a spatřila za sebou
Ježíše; ale nepoznala, že je to on. 15
Ježíš jí řekl: "Proč pláčeš? Koho hledáš?" V domnění, že je to zahradník, mu odpověděla: "Jestliže tys jej,
pane, odnesl, řekni mi, kam jsi ho položil,
a já pro něj půjdu." 16
Ježíš jí řekl: "Marie!" Obrátila
se a zvolala hebrejsky:
"Rabbuni", to znamená
'Mistře'. 17
Ježíš jí řekl: "Nedotýkej se mne, dosud jsem
nevystoupil k Otci. Ale jdi k mým bratřím
a pověz jim,
že vystupuji k Otci svému i Otci
vašemu a k Bohu svému i Bohu vašemu."
-
Představ jsi, že
jsi Marie. Jak se cítíš teď bezprostřdně
po tomto zvláštním setkání se vzkříšeným Pánem Ježíšem. Jaké pocity,
jaká slova naplňují Tvou mysl?
…
18 Marie Magdalská
šla k učedníkům a oznámila jim:
"Viděla jsem Pána a toto mi řekl.”
__________________________________________________________________
Děkuji Vám, že jste se zkusili zamyslet nad
dnešním slavnostním evangelijním čtení!
Doufám, že Vám
to odkrylo jiné perspektivy, že jste třeba objevili
něco nového, co nikdy předtím.
Je to sice na motivy
Bibliologu, ale Bibliolog
to není.
Šlo mi o to, otevřít text tak,
aby se bezprostředně vztahoval na
Vaši situaci tady a teď za
těchto okolností.
Požehnání
Kéž Vás velikonoční radost ze vzkříšeného
Krista naplňuje POKOJEM a NADĚJÍ, která
Vás za žádných
okolností života neopustí!
Kéž setkání se Vzkříšeným utišuje každou Vaši bolest nebo
smutek
Kéž dokážete Vy sami přinášet
světlo Kristovo do tohoto světa.
Amen.
Požehnané svátky vzkříšení!
Zuzana Kalenská
2. adventní neděle 8/12/2019 ML
Iz 11,1-10;
Ř 15,4-9; Mt 3,1-12
Milé děti, sestry a bratři pokoj Vám!
Dnes jsme četli o Janu Křtiteli. Něco si už o něm
jistě pamatujete. Byl příbuzný Pána
Ježíše, to už víte. Jeho maminka byla Alžběta a tatínek Zachariáš. Alžběta už byla poměrně
starší paní, když jí bylo zvěstováno, že se jí narodí syn a Zachariáš, protože
tomu nemohl nejdříve uvěřit, oněměl a když se ho
ptali, jak se bude syn jmenovat, nemohl mluvit, a proto to musel to napsat na
hliněnou tabulku, že jeho jméno bude Jan.
Tady se setkáváme s Janem už dospělým. Musel to
být pro tehdejší lidi asi poměrně zvláštní člověk. Víme, že se oblékal do kůže
a jedl kobylky a med divokých včel. Jakýsi podivný poustevník, prorok, který zvěstoval Boží vůli. A
nebál se mluvit a to i napomínat, však jeho slova zněla docela drsně. Uchýlil
se na poušť a přesto za ním chodilo mnoho lidí, měl i
své učedníky.
To, že působil na poušti je docela důležité. Poušť
totiž může být určitým obrazem toho, jak to někdy s námi lidmi vypadá.
Naše duše mohou být vyprahlé tak, jako ta poušť. Zdá se, že už tam ani nic
hezkého nemůže růst, nic tam nežije, není tam dostatek vláhy, naše duše se cítí
být vyprahlá. A právě na poušti Jan lidem říkal, že ta poušť našich duší se dá
zavlažit, že může rozkvést, dokonce může vydat i užitek. A že také rozkvete
příchodem Božího Syna. A my jej musíme přijmout. A právě k jeho přijetí
Jan lidem ukazoval cestu.
Jan lidem říkal, aby litovali svých dosavadních zlých
činů, aby se obrátili, tedy úplně změnili způsob svého života. Ti, kteří to
chtěli udělat, se od Jana nechali pokřtít. Jan Pánu Ježíši připravoval cestu. Aby lidé později
mohli přijmout Ježíšovo pozvání k novému lepšímu životu ve spojení
s Boží láskyplnou péčí. Hlásal, že za ním přijde někdo, kdo je mocnější
než on. „Já vás křtím vodou k pokání – (tedy k uvědomění si, k
litování toho všeho zlého) a On vás bude křtít Duchem svatým.“ To
lidem říkal Jan.
Mezi lidmi, kteří poslouchali Jana, byli farizeové a
saduceové. To byli lidé, kteří byli velmi pyšní na to, že jsou tak zbožnými a
učenými lidmi. Ale ve skutečnosti jejich srdce byla Bohu vzdálena. Pro ně měl
Jan určená ta tvrdá slova „Plemeno zmijí…“
Říkal jim, že kdyby opravdu byli blízko Bohu, jejich životy by vypadaly
úplně jinak“ „Neste tedy ovoce, které ukazuje, že činíte pokání… Sekera je už
na kořeni stromů, a každý strom, který nenese dobré ovoce, bude vyťat a hozen
do ohně.“ Jan tím chtěl říct, že ten, kdo má skutečnou víru, ten svým životem
ctí a miluje Pána Boha. Stejně tak jako zdravý strom prostě nese dobré ovoce,
tak my když žijeme ve zdravém vztahu s Bohem, žijeme tak, že ho svým
životem uctíváme, děláme mu radost, a lidé poznají, že náš život je jiný,
zvláštní, že nám jde o víc než jen o pouhé přežívání. Ti farizeové se starali
hlavně o to, aby dobře vypadali na venek, ale vlastně Pána Boha neznali a
nemilovali Ho. Jan to řekl, aby ukázal, že
musíme připravit především svá srdce pro Ježíše, že máme litovat svých hříchů.
Co to znamená?
Když někdo lituje svých hříchů, znamená to, že se
odvrátí od všeho špatného, co dřív dělal a bude následovat Pána Boha. Není vždy
snadné rozpoznat, že jsme žili proti Bohu. Většinou spíše máme pocit, že jsme
dobří, i když něco tu a tam uděláme špatně. Možná se snažíme dodržovat pravidla
a být dobří k druhým lidem. Pak
jsme se sebou náramně spokojeni. Ale ať už to vypadá zvenku
jak chce dobře, naše srdce jsou někdy stále pustá a suchá bez Ježíše.
Problém s hříchem je ten, že je uvnitř nás. I když děláme dobré věci, naše
srdce jsou často daleko od Boha. Stále
potřebujeme Ježíše, aby nás zachránil a proto musíme připravit svá srdce pro
Něho.
Tak jak to udělat? Můžeme věnovat trochu více času
Pánu Bohu, mluvit s ním a přiznat mu, že naše srdce jsou často plná
špatností a že opravdu potřebujeme Spasitele! Vědomě se odvrátíme od všeho toho
zlého a budeme následovat Pána Boha.
Připravovat své srdce pro Ježíše neznamená, že musíme
být perfektní a teprve pak můžeme následovat Ježíše. Ve skutečnosti
v Bibli vidíme, že Pán Ježíš znovu a znovu volá nedokonalé lidi, aby ho
následovali a lépe jej poznali. Ježíš nás miluje i přesto, že jsme nedokonalí,
někde zlomení, hříšní, chybující. Děkujme Bohu za jeho úžasnou lásku, kterou
smíme znát, přijímat do svého života a dávat ji dál.
Děkujeme Ti Bože, že jsi poslal Jana Křtitele, aby nás
naučil, jak připravit svá srdce pro Ježíše a děkujeme, žes nám
poslal svého jediného syna, aby na zemi žil dokonalým životem a zemřel
proto, aby nám mohlo být odpuštěno. Pomoz nám vyznat své nedostatky, viny a
litovat jich a obrátit se k Tobě.
Amen.
Kázání dětský tábor
v Mariánských Lázních 7/8/2016
1.Janův 1:9 Jestliže doznáváme své hříchy, on je tak věrný a
spravedlivý, že nám hříchy odpouští a očišťuje nás od každé nepravosti.
Jakubův 1:12 Blahoslavený člověk, který obstojí ve zkoušce; když
se osvědčí, dostane vavřín života, jejž Pán zaslíbil těm, kdo ho milují.
1 Janův 4:9 V tom se ukázala Boží láska k nám, že Bůh poslal na
svět svého jediného Syna, abychom skrze něho měli život.10
V tom je láska: ne že my jsme si zamilovali Boha, ale že on si zamiloval
nás a poslal svého Syna jako oběť smíření za naše hříchy. Milovaní, jestliže
Bůh nás tak miloval, i my se máme navzájem milovat.12
Boha nikdy nikdo neviděl, ale jestliže se milujeme navzájem, Bůh v nás
zůstává a jeho láska v nás dosáhla svého cíle.
Matouš 20:25-28 Ale Ježíš si je
zavolal a řekl: "Víte, že vládcové panují na národy a velicí je
utlačují. Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď
vaším služebníkem; a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal
svůj život jako výkupné za mnohé.
Pomůcky - Různé druhy pastelek, tužek, tužky ořezané, neořezané, s gumou bez gumy, pastelky, fixy, zvýrazňovače… každý by měl jednu dostat do ruky.
Milé sestry a bratři, děti, pokoj Vám!
Něco pro každého z Vás mám,abyste to drželi v ruce a přemýšleli nad tím…
Každý, kdo máte neořezanou tužku ji zvedněte. Zkuste s ní něco napsat na kus papíru. Je taková tužka k něčemu dobrá?... Když není tužka ořezaná, je vlastně k ničemu…
Ti, co mají tužky ořezané, ukažte, kdo takovou máte. Zkuste něco napsat na papír. Jak to jde?
V čem si myslíte, že je tedy rozdíl?.... Ano ořezání.
Kdybychom my byli tužkou, jistě by nám ořezávání nebylo nijak příjemné. Někdy i v našich životech můžeme prožívat chvíle, které nám nejsou moc příjemné. Něčeho se bojíme, do něčeho se nám nechce, nechce se nám se s někým setkat a mluvit, řešit nějaký konflikt, a těch věcí byste vymysleli opravdu hodně. Přesto, když těmito událostmi v našich životech projdeme, Bůh tyto události může použít k tomu, abychom pro něj a tím samozřejmě i pro své okolí byli užitečnější. Zjistíme třeba, že když už jsme něčím prošli, můžeme být druhým ve stejné situaci oporou. Už víme, jak se ten člověk cítí, a proto mu můžeme lépe pomoci. Nebo naopak někomu poradíme, nebo pomůžeme, aby se do podobné situace už nedostal.
Nebo třeba z hádky zjistíme, že bylo úplně zbytečné se hádat, že to vlastně nestálo za to a budeme dělat vše proto, abychom se už nehádali.
Nebo protože jsem zažila, že když jsem byla malá, někdo se ke mně nechoval hezky, posmíval se mi,… budu si dávat dobrý pozor, abych nikdy nikomu jinému takto neublížila. A tím právě mohu být užitečná.
Slyšeli jsme před malou chvílí tento
biblický text Jakubův 1:12 Blahoslavený člověk, který obstojí ve
zkoušce; když se osvědčí, dostane vavřín života, jejž Pán zaslíbil těm, kdo ho
milují. Pokud projdeme zkouškou,
něčím nepříjemným a zvládneme to, Bůh se o nás postará.
Kdo má tužku s gumou? Všichni víte, že mít tužku na konci
s gumou je bezva. Já ji také ve škole i jako učitelka vždycky používala a
bez ní jsem byla jako bez ruky. Dnes jsou už i gumovací
pera. Když něco napíši špatně, mohu to vzápětí opravit a není to poznat, že
jsem udělala chybu. Stejně tak můžeme i my prosit Boha o odpuštění skrze Pána
Ježíše Krista, když něco ve svém životě neuděláme dobře a on „vygumuje“ náš
hřích / nepravost. Janův 1:9 Jestliže doznáváme své hříchy, on je tak
věrný a spravedlivý, že nám hříchy odpouští a očišťuje nás od každé nepravosti.
Co je, děti, nejdůležitější částí tužky? Je to ten
plast, to zdobení, dřevo?... Ne. Není
důležité, jak vypadá a z čeho je, ale
její tuha, to uvnitř, na tom záleží. Bez tuhy už by to nebyla tužka, nebylo
by to to, k čemu byla stvořena/ vyrobena – ke kreslení.
Nezáleží na tom, jak vypadáme, co umíme nebo neumíme dělat, ale
důležité je to, co je uvnitř – duše naplněna Kristem, jeho láskou. Jako jsou tužky k tomu, aby se jimi něco psalo,
označovalo, stejně to platí i o nás. Ať nás Bůh postavil kamkoli na tomto světě
– na papír, na plast, na dřevo, na bílou tabuli – chce, abychom někde byli
užiteční, abychom něco označili, namalovali – zkrátka abychom na tom místě byli užiteční Bohu i lidem.
A na závěr, musíme si uvědomit, že tak jako tu máme pastelky, propisky, fixy, zvýrazňovače, nejsou tedy všechny tužky stejné. I my jsme jako lidé rozdílní. Někdo je jako zvýrazňovač na jeho skutky nikdo nezapomene. Jiný je jako tužka, spolehlivý i když nenápadný. Třetí dokáže lidi rozesmát, rozveselit jako barevné pastelky. Nezáleží na tom, jaká máme obdarování. Nejsou lepší a horší. Nemusíme chtít být jako je Radka, nebo Tomáš. Jsme takoví, jaké nás chtěl Pán Bůh mít. A On nás chce použít přesně tím obdarováním, které nám dal.
Kdykoli budete něco malovat nebo psát, zkuste si vzpomenout na to, co jsme si teď povídali a uvědomte si, jak Vás Bůh používá každého zvláštním a neopakovatelným způsobem na tom místě, kde Vás chce mít. Amen.
Modlitba: Děkujeme Ti, Pane Bože, že jsi nás každého stvořil jako neopakovatelné, úžasné Boží dítě, s našimi zvláštními obdarováními. Kéž se je naučíme dobře používat k pomoci druhým a k oslavě tvého Syna Ježíše Krista.
Předkládáme Ti také všechno zlé, nedobré čím se proviňujeme a prosíme o vymazání/ vygumování našich nepravostí.
A prosíme Tě za ty z nás, kdo procházejí těžkým obdobím, obdobím jak jsme jej nazvali „ořezáváním“. Dej, aby prošli tímto obdobím posíleni a ujištěni o tom, že Ty je neopouštíš a použiješ si tyto zkušenosti pro dobro jich samých nebo jejich okolí. Amen.
Zuzana Kalenská